Contact & Boekingsinformatie
Ingelise de Jongste
+31(0)6 - 13 03 76 76
e-mail

sr vd li

Gesprekken Oefenen

Dat stel ik nog even uit...

1-op-1

Wie kent ze niet, die gesprekken die niet vanzelf gaan. Je bereidt je voor, maar theoretische voorbereiding op een praktijkgesprek, dat dekt de lading niet. Kon je maar even écht oefenen. Op het aansturen van die ene medewerker, feedback geven aan collega’s, grenzen stellen aan een leidinggevende of bespreekbaar maken van issues met derden.

Praktisch oefenen van moedige, lastige, uitdagende gesprekken, dat zou nog eens handig zijn. Dat is wat dit is. 1-op-1 die gesprekken oefenen.

  • Ik zat er ineens echt middenin, hoe het in het echt ook gaat. Dat had ik niet verwacht. Door de tips weet ik nu hoe ik dat gesprek de volgende keer kan proberen zonder geërgerd te worden.

    Abdel

  • Ik zag erg op tegen met acteur werken, door eerdere ervaring, maar ik ging er tot mijn eigen verbazing zomaar in mee, omdat Ingelise je zo vanzelfsprekend meeneemt in iets dat verrassend echt voelde.

    Joan

  • Zo knap dat Ingelise met heel weinig informatie, zo’n herkenbare situatie maakt. Ze zei zelfs precies wat mijn directeur ook zei, hoe is het mogelijk. Maakt oefenen wel zinvol hoor.

    Ann - manager

  • Ze is geweldig: Ik heb twee sessies met haar gedaan en het was gewoon geweldig. Ze trekt gewoon een karakter aan en het is echt.

    Dave Ayres - managing director

  • De feedback vanuit deze rollen heeft me heel erg geholpen, heel bruikbaar, want in de realiteit heb je deze luxe niet.

    trainee - leidinggevende

  • Wat Ingelise een sterke actrice maakt is dat ze goed kan luisteren naar de informatie die deelnemers haar geven en de behoeften die daarachter schuilen. Ze is een vakvrouw die met weinig middelen een groot resultaat kan bereiken. Haar pro-activiteit maakt haar een heerlijk mens om mee samen te werken.

    Marjoleine van Nielen - Trainer Kenniscompany

Oja, dit dus

?

Wanneer is dit iets voor jou?

  • Je hebt zo’n gesprek in de agenda staan en je wilt je voorbereiden.
  • Je hebt een moeizaam gesprek gevoerd en weet dat er meer komen.
  • Iemand zei of deed iets waarvan je weet, argh, dit gedrag!
  • Een gesprek heeft je getriggerd of geraakt.
  • Je bent geconfronteerd met een blinde vlek.
  • Je hebt verbeterpunten meegekregen die je verder wilt ontwikkelen.
  • Medewerkers uiten vage onvrede en je wilt boven water krijgen wat er onder zit.
  • Je herkent een patroon en wilt daar korte metten mee maken.
  • anders...

Oefening baart kunst

olf

Je moet dingen vaker doen om ze onder de knie te krijgen en dat geldt ook voor ingewikkelde gesprekken voeren. Hier kan dat: gesprekken oefenen met levend oefenmateriaal. Gesprekken die niet echt zijn, maar wel echt voelen. Dat betekent dus ook, zonder risico, want wat je zegt, heeft geen real life consequenties. Zo kun je onbevangen uitproberen wat wel werkt en wat niet, wat je al in de vingers hebt en waar je iets te winnen hebt.

Levend oefenmateriaal

Wat je in je dagelijks leven waarschijnlijk niet doet, vragen: waarom doe je dat nou! dat kan hier juist wel en zo hoor je tijdens het oefenen waar het wringt en waarom en je merkt wanneer het ingewikkeld wordt. En vooral ook: wat je daaraan kunt doen. Ervaren wat het effect is van wat je doet, denkt en zegt, bij jezelf en bij je gesprekspartner dankzij kritische vragen, reflecteren en onderzoeken. Gesprek als spiegel.

Voor wie

vw

Gesprekken oefenen is primair bedoeld voor vrouwen en mannen in leidinggevende posities binnen bedrijven, organisaties en instellingen. Alle typen gesprekken zijn oefenbaar. Als je een concrete situatie voor ogen hebt, is dat uitstekend. Heb je die niet, maar je weet wel welk gedrag van anderen je langer bezig houdt dan je zou willen, dan is gedrag het startpunt.

Gedrag

Vaak weet je precies welk soort gedrag je niet ligt. Wat dat is, is persoonlijk. Voor de een zijn het veelpraters: Hoe snoer je die vriendelijk doch professioneel de mond. Voor de ander zijn het zwijgers, waar je alle informatie uit moet trekken, waar je geen hoogte van krijgt of niet weet of gemaakte afspraken helder zijn. Misschien ligt je uitdaging wel bij dominant of arrogant gedrag: Collega’s die een gesprek of vergadering overnemen, een medewerker die alles beter weet (‘zo doen we het hier al 20 jaar’) of een baas die ‘jij moet’ zegt. Allemaal oefenbaar.

Persoonlijke cases & grote thema’s

invl

Tijdens het oefenen met persoonlijke cases komen er vaak grotere thema’s voorbij.

  • Leiderschapsstijlen bijvoorbeeld. Welke gebruik je meestal en is die altijd even effectief. - Emoties, van jezelf of van anderen en wat doe je er mee.
  • Macht en invloed, waar kies je voor en hoe ga je ermee om.
  • De inhoud van een gesprek en wat er verder allemaal ook nog gebeurt.
  • Aanspreken met behoud van een goede relatie.

Wat aan theorie ondersteunend of zinvol is, komt langs.

Wat levert het op

Doel is dat je aan het einde van een sessie of traject ervaren hebt, wat je zelf allemaal in handen hebt om jouw lastige gesprekken in goede banen te leiden. Dat je inzicht hebt in waar je valkuilen liggen, waar jij gevoelig op bent en hoe je daar handig mee om kunt gaan. Dat je weet: dit werkt hier, ik kan dit nu, dus dat kan ik ook elders.

Over Ingelise

Meer informatie over achtergrond en ervaring in uitgebreide bio en CV op aanvraag.

Hoe werkt het?

hwh

Gesprekken oefenen is zo laagdrempelig als het klinkt: Je weet wat voor jou de aanleiding is. In een voorgesprek inventariseren we situatie(s) en vraag, bespreken we de opties en stemmen de behoefte af. Er volgt een voorstel en/of afspraak over insteek en (aantal) sessie(s). Je krijgt eventueel een voorbereidingsopdracht en dan volgt het oefenen. Een sessie is 1 tot 1,5 uur. Bovendien: dit kan uitstekend online en is daarmee extra laagdrempelig en gemakkelijk tussendoor.